Димитър Василев Каляшки /10.08.1910 - 28.02.1943 /
Спомени на Стоян Стоименов, съученик на Димитър Каляшки и бивш директор на Музея на революционното движение в България, публикувани във вестник „Звезда”, брой 96 от 1970 година
Още като ученик в Кюстендилската мъжка гимназия през 1925 — 1929 г. Димитър Каляшки блесна с необикновените си способности, особено по литература, математика и физика. Неговото голямо трудолюбие и ученолюбие бяха пословични.
През това време той държа пред учениците няколко реферата, в които в доста гъвкава форма разясняваше редица въпроси от материалистическа гледна точка.
Забележителен за неговата възраст беше рефератът му, който той изнесе публично в гимназията, за Гьоте и неговото творчество. След това рефератът (вероятно част от него) бе отпечатан в местния ученически вестник. Тогава Каляшки, струва ми се, беше ученик в V клас на гимназията (сега IX клас).
„В какво намира смисъл ла живота си Гьотевият Фауст" такова беше заглавието на реферата. И отговори: В труда. В работата му за благото на човечеството.
„Само тогава ще бъде човек нравствено спокоен, само тогава ще изпитва задоволство, не ще бъде от неспокойни мисли мъчен — каза той, както е отбелязано в преписа, който притежава Музеят на революционното движение в България — когато превъзмогне егоизма си, когато го унищожи и в алтруизъм го превърне. Никой не трябва да забравя какво дължи на човечеството. Усамотеният, егоистичният живот е атентат срещу благоденствието на човечеството и обществото - средата, без която ничие щастие не би било възможно. Справедливо се радва Фауст, като смята труда и жертването на единичния интерес в полза на общото за откритие на най-великата истина. Труд, работа, нужна е работа и то дълга, упорна, да се изкорени низкото и подлото у човека, да премахнем егоистичното, да се махнем веднъж завинаги от тоя варварски недостатък — да градим щастието си върху неволите на другите. Фауст изпълни своя човешки дълг. Той сля своя интерес и облаги с тия на ближните си, работи за тяхното щастие. . . Чрез бележитите си творения Гьоте, тоя велик и благороден немец, завеща на новото време любовта си към човечеството. Провъзгласявайки още преди стотина години равномерното разпределение както на благата, така и на труда и доказвайки. че само алтруизмът може да крепи обществото, Гьоте с тия си принципи изпревари далеч времето си и още тогава чертаеше пътя на новото общество."
Ние. учениците и неколцина учители, които „служебно" присъстваха, изслушахме доклада със захлас, всяка свежа мисъл, която така умело прокарваше Каляшки, ние поглъщахме с интерес. Във всяка обща фраза, която от предпазливост докладчикът употребяваше, ние влагахме съвременно конкретно съдържание.
Мнозина от нас се изказаха по реферата. Изказвахме се внимателно, гъвкаво, служехме си с „езоповски език".
Великото произведение на Гьоте ни въодушевяваше в ония черни дни на фашизма в борбата ни за красота в живота, за „ново общество", почиващо на справедливост и „правилно разпределение на благата".
Друг реферат, който държа Каляшки, бе "Основна мисъл в Есхиловата трагедия „Прометей".
Колко много тая тема беше актуална за нас! ... Но щом се качи на престола Зевс, тоз тиран небесен, властта раздели между боговете, а за човешки клети род - ни дума — цитира свободно Каляшки. — И докато всички богове — продължи той - са заети с егоистични стремежи, един само титанът Прометей, презирайки гнева на боговете, донася на хората огън.
„Додето - каза Каляшки — всички богове гледат интересите си и най-високостоящият от тях Зевс е пълно олицетворение на всички отрицателни качества, Прометей дава на хората всички изкуства и огъня, като по този начин ги спасява от варварското състояние, гдето богът на боговете (Зевс) иска да ги остави. И тази постъпка, каква облага му носи -- дали Прометей се е водил от интереса си, когато я е вършил. Съвсем не, това му докарва само страдания. Прометей намира утеха в това, че страда за хората, за убежденията си".
Примерът на античния герой Прометей, за когото Карл Маркс говоpeшe с възторг, възпламеняваше младите ни души за благороден подвиг в борбата зa свобода и правда, за сгромолясване властта на съвременните ни зевсовци, тирани и мракобесници.
Третият реферат, който имах щастието да чуя от устата на Каляшки бе посветен на богомилите — тия храбри борци срещу средновековната тирания. И в тоя си доклад той майсторски свързваше миналото с настоящето.
„На най-горното стъпало" — четем в преписа, който се намира в Музея на революционното движение - на социалната стьлба стоял царят, който се стремял към неограниченост и абсолютизъм. В палатите твърде често царувал византийският разкош и разврат, интригите, подлизурствата, ласкателствата. Около царя са болярите, които пък се стремят към независимост и самостойност. Те притежават цели области, в които управляват като неограничени деспоти. Болярите са били факторът от първа величина относно държавните въпроси. Не малка роля е играело и духовенството". „Поповете — цитира той Презвитер Козма — грабят, лъжат… повече обичат богаташките къщи, отколкото черквите. В тях ( богаташките къщи) са се настървили като врани на леш — те не живеят по Писанието, но узаконяват своите нрави, с които искат да се прославят на земята.. . Предават се на пиянство и показват любов и смирение пред виното, а не пред Бога."
По-нататък Каляшки изтъкваше, че богомилството е масово народно движение, че то е „израз на оня класов и съсловен организъм, на туй противоречие на широките народни слоеве, от една страна, и от друга, светските и духовни аристократи".
„В рязка дисхармония със съществуващия строй, основан на заробването на човека, прозвучава гласът на богомилите за равенството на всички хора. Човек е роден свободен, свободен трябва и да умре. Но за да бъде един човек свободен, това не значи само, че той не е във вериги; той трябва да има възможност да задоволи най- елементарните си нужди, да се нахрани, облече. Той трябва да използува това, което, изработва, а какво е виждал народът ? Всичко, което с нечовешки усилия е изкарвал, бивало задигано от болярина".
Колко всичко това се съвпадаше с грозната капиталистическа действителност.
Тия мисли на Каляшки "отваряха очите" на младите ученици, които току-що правеха първите си прощъпулки в тежката и неравна борба с фашистката диктатура у нас.
В края на доклада cи Каляшки пишеше, че, като обърнем погледа си назад в нашата история, приказно ще се отличи легендарната фигура на поп Богомил, „тоя Лютер на българска земя, загадъчен борец за народа, вдъхновен проповедник на свобода, братство, равенство".
Рефератите и беседите Каляшки, които той изнасяше пред учениците, получаваха голям отзвук не само сред учащата се младеж, а и сред трудещите се в града и селата в околията. Съдържанието им се предаваше от човек на човек.
Със своя голям ум, кристална честност, смелост, със своята преданост докрай на комунистическото дело, приживе Димитър Каляшки стана легендарен образ за трудещите се от Кюстендилския край.
Нещо, което рядко става в живота.