".....Но за младите indignados и за протестиращите навсякъде по света капитализмът се проваля в опита си да произведе онова, което бе обещал; той създава точно противоположното - неравенство, замърсяване, безработица и НАЙ-ВАЖНОТО ОТ ВСИЧКО- деградация на ценностите до такава степен, че всичко става възможно и никой не е отговорен."
Джоузеф Стиглиц - лауреат на Нобелова награда по икономика за 2001г.Преподавател в Колумбийския университет- САЩ. Съветник по икономическите въпроси на президента Клинтън.
Оръжията, с които борави капитала за да ни накара да вярваме в неговото величие и случайно да не престанем да се "впечатляваме" от неговите възможности, че е способен да решава успешно проблемите на обществото, са няколко. Те имат за цел да поддържат в съзнанието ни непрекъснато илюзията за това могъщество и способности.
Вината за онези грозни картини, които създава именно той сред обществото в резултат на неговите закони, без никакъв свян и морал естествено прехвърля на самото общество, пак с помощта на същите елементарни, но ефективно действащи на човешкото съзнание средства. Умело подбрани и професионално набивани в главите ни без умора, 24 часа в денонощието, те успяват да сринат съпротивителните му сили и способността да анализира нещата по-задълбочено. Така, потопени в ежедневните си проблеми, атакувани брутално и с неуморна настървеност, без минутка спокойствие,приемаме тези "истини" без никакви резерви. Дори сме убедени, пак с помощта на подобен инструментариум, че алтернатива на такава обществена подредба не е възможна.
Основното, първото и най-мощно от тези оръжия е пропагандата. Тя е добре платена и служи вярно на господаря си. Той е спокоен за дните си, защото "истината" за неговата "божествена" роля тук на Земята, се лее из световния ефир без умора и почивен ден, по-мощно и много по-лицемерна от тази на Папата! Професионално изработена и обвита в лъскава, заблуждаваща опаковка, поднесена по "точния" начин и момент, ние не забелязваме какво съдържание ни пробутват, впечатлени от "маниера" и "обвивката", с които ни го поднасят!...Независимо, че се сблъскваме ежедневно с изпразнените от съдържание думи като "свобода", "справедливост", "демократични ценности" и "равни възможности за постигане на "американската мечта", ние продължаваме да вярваме на наркозата от ефира, че капиталът ни ги осигурява, грижливо потопени в нея и ревниво пазени да не изтрезнеем.
Другото му ефикасно действащо оръжие е рекламата! Тя също е добре платена! Тази, най-обикновената, досадната, нахалната, безвкусната, пошлата! Тази, която като бълха или въшка се вмъква безпрепятствено в постелята, в косата и тялото ни, във всички възможни кухини на къщата ни,.... навсякъде около нас! Тази, за която няма дезинфекциращи и унищожаващи я препарати. Тя, въпреки всичко, успява да ни промие мозъка и ни накара да ѝ повярваме за всяко нещо и най-вече в нейната "истинност"! И постига целта си! Свикнали сме с нея и я приемаме като нещо естествено, досадно, но неизбежно! Досущ като това правим с горните, " човешки" и всички други насекоми!......Рекламират се обикновено стоки и услуги.....но и ИДЕИ. Всичко, което носи печалба трябва да бъде продадено!.....Особено това се отнася за онези идеи, които укрепват политическите позиции! "Модерният маркетинг преподава изкуството и науката за формиране на възприятията (фактът, че хората на върха могат да формират възприятията, е сериозен аргумент срещу твърдението, че никой не контролира еволюцията на идеите) -и онези, които разполагат с достатъчно ресурси(прекомерно богатите), имат необходимите средства, за да направят това", посочва Стиглиц.....По-нататък икономистът допълва:" Законите, изискващи да се посочва истината при рекламите, се опитаха да наложат ограничения в поведението на фирмите, но при рекламирането на идеи и провеждането на политика няма такива ограничения".
"Един от най-ефективните начини да се повлияе върху общественото мнение е да се спечелят политиците. Въпреки всичко политиците търгуват с идеи.....те не само продават идеи на обществото; те превръщат тези идеи в законодателство и регулации.....Политиците имат стимул да прегърнат идеи, които служат на богатите.....В някои страни политиците могат директно да бъдат купени". - Д. Стиглиц
" Фактът, че единият процент формира така успешно обществените възприятия, показва колко податливи на въздействие са убежденията. Когато хората участват в това, ние го наричаме " промиване на мозъци" и "пропаганда" - Стиглиц
Безукорната и добре подредена витрина, лъскавата опаковка, лицемерната и видимо пресилената учтивост на служителя са наложени от капитала с едничката цел да ни втълпяват непрекъснато колко съвършен и изискан е той и нито за миг да не можем да забележим колко в същност безчовечно, брутално и просташко е неговото лице и поведение, което се крие зад тази лъскава и фалшива фасада.
В Ню Йоркското пристанище, до остров Манхатън се извисява статуята на свободата, подарък от Франция, символизираща края на робовладелството в Америка и нейното възкресяване....Може би сте чували пропагандата за свободния Човек в Америка и че това е най-ценното достояние на тази държава? В същото време едва ли някой ще се осмели да оспори непоклатимата истина, че СВОБОДНИЯТ ЧОВЕК Е НЕЗАВИСИМИЯТ ЧОВЕК!
Освободил купувания като добиче роб, капиталът премахва явната, видимата, регламентирана със закон, негова зависимост от господаря. В същото време създава икономическа пазарна теория, която подменя тази явна зависимост със също такава, но скрита, невидима за обществото, дори още по-силна от нея на освободения роб, вече наречен "наемен работник" от господаря си, превърнал се в "работодател".
Няма да ви обяснявам как се зарибява млад неукрепнал организъм с наркотик, защото това ви е до болка познато. Но с тази икономическа теория, капиталът прибягва до същия похват, използвайки други средства.... Ето какво пише американският носител на Нобелова награда за 2001г г-н Стиглиц, в своята книга: "...ние създадохме американска пазарна икономика така, че тя да работи в полза на хората от върха и в ущърб на всички останали." И така колкото по-рано и по-добре младият човек се научи да се прекланя пред паричните знаци, толкова по-бързо и по-лесно става зависим от този, който ги има в излишък. Като добавим и признанието на г-н Стиглиц, става ясно, че зависимостта на работника от работодателя "законно" и "естествено" може да се моделира далеч от очите на обществото и доближи до тази на роба от робовладелеца. За монетарната диктатура, упражнявана от "работодателя" на работното място не се споменава никъде в тази теория. Там се набляга на "свободата", че работникът може да избира да работи или да не работи! В условията на умишлено силно изкривения пазар на работната сила в полза на работодателя, тази "свобода" е перфектен заблуждаващ фалшификат! "Очеваден" като"плоскостта" на Луната! Остава още един елемент да се премахне от тази трансформация и фалшификатът ще изглежда напълно като истина.
Ако преди роба насилствено се ловеше из джунглите на Африка и се принуждаваше след покупката му като добиче да робува на робовладелеца, то и в тази теория принудата и зависимостта си остават, но се решават елегантно и стават "доброволни", а безчовечния и примитивен робовладелец вече е "станал" "грижовен" и "незаменим" работодател! Вече "наркоманът" сам отива да се моли за "дозата" си, което сваля претенциите му и повишава цената на "дозата"! Той е напълно "СВОБОДЕН"!....Може да си купува дози, но може и да не си купува!.....Колко добре си е защитил новото статукво и интересите току що пребоядисаният робовладелец! И как добре изглежда в новите си дрехи?! Хем старите порядки са се запазили, хем на господаря са му израснали крила като на ангел! Отвратителното съдържание, узаконявало и преди грубата експлоатация на човека от човека се е запазило и сега, но опаковано от теорията по този начин и поднесено ни от пропагандата с "видими" аргументи, то прави трика ѝ способен да ни убеди в "истината", че капиталът е направил Човека действително СВОБОДЕН! Маниер, взаимстван от средновековната инквизиция, убедила някога човечеството в плоскостта на Луната, защото всички хора по земята "виждат", че е така!
И накрая, ако все пак нещо щракне в замъгления ни мозък и решим да променим "свободата", с която ни е дарил "великодушно" този така "добър" "благодетел", веднага ни изпяват хубавата песничка на Queen "Will rok you" и тогава разбираме колко много сме "свободни"!
Друг фалшификат, приеман от дрогираното с пропагандата общество като "истина" е както пише Стиглиц: "Още един мит е, че бедните трябва да се обвиняват за това, че са бедни, единствено себе си. Безработните нямат работа, защото са мързеливи. Те не са търсили работа достатъчно упорито."...... Така светът се оказа разделен от капитала на едни "работливци", които непрекъснато се шляят из райските кътчета на Земята целогодишно, живеят в нечуван, безсмислен лукс и не са положили нито ден обществено полезен труд и други, които са "мързеливци" и "несретници". Те бъхтят цял живот за едното парче хляб или в най-добрия случай са на ръба на елементарното човешко съществуване, успяващо да задоволи най- необходимите човешки потребности..... Най-ярко лъсва този фалшификат, когато "виждаме" колко "способен" е бил Рокфелер, когото капиталът величае като пример за "просперитет" и подражание за всеки човек в това еснафско капиталистическо общество и как натрупаният капитал е "мерило" за неговите "изключителни" ум и способности! Моралът и "законността" на методите, с които е придобито това богатство са без значение, дори се неглижират в този процес от "моралното" и "справедливо" американско общество! А думите изречени от Рокфелер: "Старайте се да ангажирате колкото се може повече хора в процеса за създаването на богатството ви " е приет за норма и цел от това общество! ..... Айнщайн се оказва, сравнен с него, "само" един несретник и непрактичен мечтател.
Ние не забелязваме всичко това, защото дрогата винаги ни държи в друг свят, съвсем различен от реалния! И както констатираме - доста успешно!